0

5 alasan berciuman

Posted by Unknown on 19.40
Berciuman tentu menyenangkan. ketika itulah kita merasa begitu dekat dengan pasangan, mampu merasakan debar jantung dan hembusan nafasnya. Bersatunya bibir dan lidah yang kita anggap terjadi begitu saja ketika kita merindukan si dia, ternyata mempunyai banyak makna. Anda ingin tahu manfaat baiknya untuk tubuh anda?

1. Berciuman boleh mendorong imuniti. Sebuah kajian yang dilaporkan dalam jurnal Medical Hypotheses mengatakan bahawa berciuman mampu meningkatkan daya tahan wanita dari Cytomegalovirus. Cytomegalovirus (merupakan sebahagian daripada TORCH), disebarkan melalui kenalan mulut ke mulut, boleh menyebabkan kebutaan pada bayi dan cacat lahir lain jika sang ibu dijangkiti saat hamil. Namun virus ini tidak berbahaya untuk orang dewasa. Berciuman sudah lama dijangka dapat meneruskan virus tersebut, dan menguatkan daya tahan tubuh.


2. Berciuman membantu anda memilih lelaki terbaik. Bagaimana mungkin? AnthropologHelen Fisher menggambarkan ciuman sebagai "alat penilai lelaki". Kebanyakan lapisan luar otak mampu menangkap sensasi daripada bibir, pipi, lidah, dan hidung. Sebanyak 5 dari 12 saraf tengkorak kepala mengambil data daripada mulut, untuk merasakan perasaan yang sensitif, entah itu dengan cara mengecap, mencium, dan menyentuh.Apabila anda mencium seseorang, bukankah anda boleh melihat, merasakan, dan mendengar perasaannya? Jadi, berciuman bukanlah sekadar ciuman. Berciuman, menurut Fisher, merupakan suatu "iklan" yang mendalam mengenai siapa anda, apa yang anda inginkan, dan apa yang boleh anda berikan.


3. Berciuman membuat otot-otot wajah tetap kuat. menguatkan kecergasan tubuh, perut yang rata dan kencang serta pinggang yang tidak selulit selalu menjadi perhatian utama.Namun jangan remehkan latihan yang didapati mulut melalui sesi berciuman. Para penyelidik mengatakan bahawa kita menggunakan 30 otot saat berciuman, dan hal ini membuat pipi tetap kencang.


4. Berciuman dapat membuat anda rileks secara alami. Laporan ilmiah mengatakan bahawa berciuman meningkatkan kadar oksitosin, hormon yang menenangkan tubuh, dan juga meningkatkan endorphin, hormon yang memberikan rasa senang. Saling bertukar liur juga dilaporkan mampu meningkatkan dopamin, hormon yang memberikan perasaan romantis.


5. Yang terakhir, anda tentu tak akan lupa. Berciuman dapat membakar kalori. Hasil kajian yang dilaporkan memang berbeda-beda, namun jumlah kalori yang dibakar per menit antara 2 - 6 kalori. Jika dibandingkan sesi jogging di treadmill atau sekitar kompleks.Bayangkan bila anda melakukan sesi bercinta sambil terus berciuman. Anda mungkin akan membakar setengah genggam coklat yang anda nikmati sebelumnya.

0 Comments

Posting Komentar

Copyright © 2009 BROTHER.H All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.